Zeus
Thiếu Uý
Improve Your Forehand Loop by Relaxing the Wrist
Last week I looked at the basics of how to play a forehand loop. After finishing the post I remembered something that Lei Yang (an ex-Chinese national team player and current technical coach of the German national team) had shown me during one of our multiball sessions in Denmark last summer that had had a huge effect on improving my forehand loop.
Tuần trước tôi đã nói về kĩ thuật giật phải cơ bản. Viết xong tôi chợt nhớ ra vài điều mà Lỗi Dương (cựu HLV tuyển Trung Quốc và đương kim HLV kĩ thuật tuyển Đức) chỉ cho tôi trong một lần tập nhiều bóng ở Đan Mạch hè năm ngoái, điều đã tác động rất lớn đến phát triển kĩ thuật giật phải của tôi.
I decided, instead of bolting it onto the end of that post, to give it it’s own article. It is a technical tip that could spark some debate, as I know that certain coaches and players differ in their views, but I believe in it. It was also featured in a recent discussion on MyTableTennis.net about how to make your forehand loop more powerful.
Tôi quyết định thay vì bôi thêm vào phần cuối bài trước, tôi dành hẳn 1 bài viết về vấn đề này. Đó là một bí quyết kĩ thuật có thể nhen lên nhiều tranh cãi, vốn tất lẽ các HLV và VDV có góc nhìn khác nhau, nhưng tôi có niềm tin vào nó. Nó cũng dấy lên trong những tranh cãi gần đây trên MyTableTennis.net về cách tăng sức mạnh cho cú giật thuận tay.
WARNING: This is another blog post that is big on the anatomy of the wrist and forearm. I seem to be obsessed with this kind of thing at the moment after writing all about supination and pronation of the forearm a couple of weeks ago.
Chú ý: Bài này đề cập nhiều đến giải phẫu cấu tạo cổ tay và cẳng tay. Tôi dường như bị ấn tượng mạnh với những kiến thức này từ sau khi viết về các chuyển động quay sấp và quay ngửa của cẳng tay vài tuần trước.
Excluding supination and pronation (which predominantly come from the forearm) the wrist can move in two different ways;
- Flexion and extension
- Ulnar and radial deviation
- Gập và Mở
- Lắc trái và Lắc phải
Flexion describes the movement of dropping the hand, or bending the palm down towards the wrist. Extension describes the movement of lifting the hand, or raising the back of the hand. The image below explains all…
Gập và Mở tay
Gập tay nghĩa là... Gập tay, đơn giản quá chắc ko phải dịch nữa, còn Duỗi tay mới phức tạp, nó được định nghĩa là ...Duỗi tay. Xem hình minh họa dưới đây:
Position your wrist in a flexed position and you are able to hook the ball with your forehand loop. This adds sidespin to your loop and helps you to curve the ball wide to your opponents forehand side.
Gập tay giúp bạn giật móc vòng thêm xoáy ngang cho bóng, tạo quỹ đạo bóng cong vút về phía FH của đối thủ.
Position your wrist in an extended position and you are able to fade the ball with your forehand loop. For many years this was my signature shot. It adds the other type of sidespin to your loop and enables you to hit winners down the line.
Mở tay giúp bạn phất tay giật lái bóng, đây là cú giật tuyệt chiêu của tôi trên giang hồ, nó thêm xoáy ngang sang phía trái đối thủ và có thể giúp bạn thắng điểm nhờ 1 cú giật đường thẳng dọc cạnh xuống cuối bàn.
Hooking and fading is one way to use your wrist to change your forehand loop, and it is great for variation, but while the wrist does move away from a neutral position, it remains fixed in place during the stroke. You are using the wrist to alter the angle you can get on the ball, not to improve the quality of your shot with extra speed and spin.
Móc hay lái bóng là 1 cách để dùng cổ tay biến chiêu cú giật phải rất hay, nhưng một khi cổ tay đã vào thế giật nào thì suốt quá trình phát lực đó nó không được thiên biến nữa. Bạn chỉ có thể dùng cổ tay để đổi góc giật chứ không thể nâng cao sức mạnh cú đánh cả về xoáy lần tốc độ.
On the backhand you can use flexion and extension to add speed and spin. You will see the majority of players flex their wrist during the backswing and extend it during contact with the ball.
Trong cú trái tay bạn có thể lợi dụng gấp và mở tay để tăng tốc tăng xoáy, bạn hẳn thấy rất nhiều tay vợt gập cổ tay trong quá trình vung vợt và bật ra bột phát vào thời điểm tiếp xúc bóng.
It’s the frisbee motion coaches often talk about and it works great on the backhand but doesn’t make sense on the forehand. This is because technically our forehand and backhand loops are fundamentally different.
Đây chính là động tác "ném đĩa" mà những HLV thường nói và đem lại hiệu quả tuyệt vời cho cú trái tay, nhưng chả có vẹo gì cho cú thuận tay. Đơn giản vì kĩ thuật giật FH và BH là khác nhau đến tận gốc.
To explain that I need a video…
Để hiểu điều này mời bạn xem video:
That kind of wrist movement just doesn’t work on a forehand loop. We need a different kind of wrist movement.
Kiểu lắc cổ tay đó đơn giản là không có chỗ trong cú giật thuận tay. Chúng ta cần một kiểu lắc khác.
Ulnar & Radial Deviation
Ulnar deviation describes the movement of bending the wrist to the little finger. The ulna bone goes along that side of your forearm. Radial deviation describes the movement of bending the wrist o the thumb. The radius bone goes along that side of your forearm. Ulnar deviation is usually greater than radial deviation.
Lắc trái là uốn tay về phía ngón út, Lắc phải là uốn tay về phía ngón cái, xét trên tay phải như hình, ai cầm vợt tay trái thì ngược lại. Lắc trái thường được góc lớn hơn lắc phải.
In a neutral position the wrist would be straight and in line with the forearm. However, when playing table tennis the wrist would usually stay in an ulnar flexed position throughout the rally (as we want our bat, instead of our hand, to be in line with our forearm). Our ready position, often referred to as being “neutral”, is neutral in a flexion and extension sense but not in a ulnar and radial deviation sense.
Ở vị trí tự nhiên cổ tay sẽ thẳng với cẳng tay, tuy nhiên khi chơi bóng bàn cầu thủ thường để tay ở tư thế lắc trái trong suốt loạt đánh (nhằm đảm bảo cho vợt luôn nằm trên đường thẳng từ cẳng tay). Tư thế sẵn sàng (hay trung gian) thường được hiểu là vị trí trung gian giữa Gập và Duỗi tay chứ không phải là trung gian giữa Lắc phải hay Lắc trái.
Anyway, back to Denmark…
I was doing forehand loops with Lei Yang on a multiball table and he came round and started moving my wrist in this plane of motion, from ulnar flexion to radial flexion. He wanted me to use my wrist on my forehand loop.
Trở lại với Đan Mạch
Tôi đã tập đối giật phải với Lei Yang và rồi ông vòng sang bàn và cầm tay tôi hướng dẫn lắc theo hướng chuyển động mới này, từ vị trí Lắc trái sang vị trí Lắc phải. Ông muốn tôi dùng cổ tay cho cú giật phải.
I have never done this before. My wrist always stayed locked and tense during my loop, so this was completely new.
I started trying to force it through as I played the shot and it felt very very weird. I didn’t like. It felt really unnatural. But I stuck with it.
Tôi chưa từng làm thế bao giờ, cổ tay tôi luôn khóa cứng ngắc trong suốt cú giật, trò này thật kì quặc. Tôi thử ép nó vào cùng cú giật cũ và thấy cực kì quái gở. Tôi không ưa, thật sự ngượng ngịu nhưng tôi vẫn rất băn khoăn về điều này.
It didn’t really get much better and Lei Yang’s English wasn’t the best so I struggled through not really sure why it felt so wrong. It wasn’t until a couple of days later that I realised.
I injured my back during the camp (Lei Yang said it was because I was too tense when I play) and after a couple of days rest I came back with a super relaxed style, terrified of getting injured again.
Tôi không tiến triển mấy còn tiếng Anh của Lei Yang thì trọ trẹ nên tôi đau đầu không biết sai ở đâu và bó tay mất vài ngày mới ngộ ra. Tôi bị đau lưng suốt chuyến tập huấn (Lei Yang bảo do tôi quá cứng cơ trong khi chơi) nên sau khi nghỉ mấy hôm tôi trở lại và vô cùng thư thái, nhằm tránh bị chấn thương lại.
Suddenly it all clicked.
Once I relaxed the muscles in my shoulder and arm the wrist movement Lei Yang had been so insistent about started all on it’s own. I realised that for all these years I had been stopping my wrist from moving by holding it in place with certain arm muscles and that, by relaxing, I had freed it. My wrist (and bat) were now swinging about unhindered.
Bỗng nhiên Bụt hiện ra!
Khi tôi thả lỏng cơ vai và tay, chuyển động lắc tay mà Lei Yang chỉ điểm cứ tự nhiên mà sinh ra. Tôi nghiệm ra rằng bao năm qua mình đã gò bó cổ tay bằng cách cố vân cơ giữ nó khóa cứng 1 chỗ, và rằng bằng cách thả lỏng, tôi đã trả tự do cho nó. Cổ tay(và vợt) tôi giờ đây vung rất thoải mái không vướng víu gì.
This made a huge difference to the amount of acceleration I could get on my forehand loop and massively increased my spin.
Bí kíp này đã tăng đột biến gia tốc và độ xoáy cho cú giật phải của tôi.
Want to see this technique in action?
Here’s an old video of Ma Long training multiball where you can see his wrist and bat flying around because his arm muscles are clearly all relaxed.
Đây là 1 video cũ quay Mã Long tập giật nhiều bóng có thể cho bạn thấy cổ tay và vợt của Mã Long hoàn toàn thả lỏng và chuyển động vung vẩy 1 cách tự do:
I believe this is another piece of advice that could have an immediate effect on your game.
Look around at a group of players and you should be able to start to see the difference between those that use their wrist in their forehand loop (because they have relaxed it) and those that don’t (because their muscles are holding it fixed in position). There is a big difference and the wristy loops are much better, in my opinion.
Tôi cho rằng đây là một bí quyết nữa nâng trình bóng của bạn lên rõ rệt.
Quan sát xung quanh bạn có thể nhận thấy hiệu quả khác nhau của những tay vợt thả lỏng cổ tay và những người khóa cứng. Có sự khác biệt rất lớn và tôi tin rằng giật lỏng cổ tay tốt hơn rất nhiều.
You don’t need to try and force your wrist through the range of motion (like I did at first with Lei Yang). All you need to do is relax, time your backswing correctly and let it happen on it’s own. You will end up with the desired whip-like effect, and a lot more speed and spin on your forehand loop.
Bạn không cần cố ép cổ tay mình phải lắc như lúc đầu tôi đã làm khi Lei Yang chỉ. Mọi thứ cần làm là thư giãn, thả lỏng, canh thu vợt cho chuẩn còn lại cứ để nó tự lo. Bạn sẽ sử ra được cú giật phải "quất roi" huyền thoại với cực nhiều xoáy và tốc độ.
Last edited: